Urine onderzoek

Als u denkt dat u een blaasontsteking heeft, dan is het verstandig om dit te laten onderzoeken. Dit kan met een urineonderzoek. Voor urine onderzoek kunt u ochtendurine voor 9.30 uur in leveren bij de assistente, liefst samen met een ingevuld urineformulier.
De assistente zal u zondig enkele aanvullende vragen stellen, waarna de beoordeling zo volledig mogelijk kan plaats vinden.

Veelvoorkomende klachten bij een blaasontsteking zijn:

• Pijn of branderig gevoel bij het plassen
  • Vaak kleine beetjes moeten plassen
  • Veel aandrang om te plassen
  • Soms bloed bij de urine

Wat moet u doen?

Voor een goed onderzoek zijn de volgende regels van belang:

• Voor het plassen goed wassen met water.
  • Ochtend urine is het meest geconcentreerd en daardoor gemakkelijker te testen.
  • Plas eerst een beetje en vang daarna wat urine op. (een laagje van 1 cm in een potje is voldoende)
  • Gebruik een schoon plastic potje. Deze kunt u bij ons ophalen. Als u vaker last heeft van blaasontsteking is het handig om er een paar in de kast te hebben.
  • Schrijf uw naam en geboortedatum op het potje.
  • Lever de urine zo snel mogelijk in. Als dat niet kan, bewaar dan het potje met urine in de koelkast. Dit mag maximaal 4 uur.
  • Een urinebriefje kunt u vinden bij onze balie of zie hierboven.

De uitslag

De assistente test de urine voor u. De uitslag is dezelfde middag bekend. U kunt hiervoor bellen met de praktijk tussen 13.30-14.30 uur.

Wat kunt u zelf doen?

U kunt zelf een paar dingen doen om te zorgen dat de blaasontsteking sneller overgaat.

• Veel (water) drinken
  • De blaas helemaal leeg plassen. Neem de tijd en ga er rustig bij zitten.
  • Als u aandrang heeft om te plassen ook echt gaan plassen. Niet uitstellen dus.
  • Het is verstandig om na het vrijen te plassen. Zo spoel je bacteriën weg die rond de plasbuis zijn gekomen.
  • Veeg na toiletbezoek van voor naar achter af. Zo komen er geen bacteriën van de ontlasting bij de plasbuis.

Verder onderzoek

Soms is het nodig om de urine verder te onderzoeken. Dit gebeurt niet op onze praktijk, maar in een laboratorium. Het kan zijn dat u dan opnieuw urine moet inleveren.
In het laboratorium kunnen ze de urine onderzoeken op geslachtsziekten (SOA’s), urineweginfecties, nierziekten, stofwisselingsziekten, enzovoort.